20 év New Wave / Mariusz Szczygieł, Vörös István

Irodalom

20 év New Wave Mariusz Szczygieł: Gottland, Vörös István: ©vejk gyóntatója – felolvasóest és beszélgetés 2009. november 11. (szerda), 18.00 Gödör Klub Budapest, V. Erzsébet tér

2009. november 11. (szerda), 19.00

Gödör Klub

20 év New Wave

Mariusz Szczygieł: Gottland, Vörös István: ©vejk gyóntatója – felolvasóest és beszélgetés

2009. november 11. (szerda), 18.00

Gödör Klub
Budapest, V. Erzsébet tér

A belépés ingyenes.

Hogyan jelenik meg a rendszerváltás első 20 éve a volt keleti blokk térségében alkotó írók műveiben? Lehet-e az irodalmat, mint határokon átívelő kulturális közösséget értelmezni? Lehet-e a rendszerváltást, mint kollektív (kelet-európai) élményt vizsgálni, s az elmúlt 20 évvel kapcsolatos események hasonlóságait és különbségeit kutatni a volt keleti blokk térségéről szóló művek fényében?

Az egy éven át tartó esemény folyam havonta egy, olykor két alkalommal mutatja be a hazai és - a magyarul is megjelent - külföldi alkotásokat valamint szerzőiket, személyes találkozások, felolvasások, beszélgetések keretében.

Az irodalmi programsorozat következő estjén Artner Szilvia Sisso újságíró beszélget Vörös Istvánnal és Mariusz Szczygieł lengyel íróval, akinek riportregénye, a Gottland, a közelmúltban jelent meg magyarul az Európa Kiadó gondozásában.

Szervező: Gödör Klub

Projektvezető és házigazda: Bárdos Deák Ágnes

Sorozatszerkesztő: Karádi Éva (Magyar Lettre International)

A projekt szakmai támogatói a Szépírók Társasága és a JAK.

Együttműködő partner: Cseh Centrum

További információ

Mariusz Szczygieł: Gottland (Európa Kiadó, ford. Mihályi Zsuzsa, 2009)

Nem szokványos riportkönyv a csehekről és Csehországról egy Varsóban élő lengyel író tollából.

Mariusz Szczygieł (1966) lengyel újságíró, szellemi hazája azonban Prága. A mű címe Karel Gott Prága környéki múzeumára utal, de a bejárat fölött olvasható Gottland felirat egy olyan kísérteties tartomány metaforája lesz, amelyet a cseh kultúra ikonjai népesítenek be, akik megpróbálják túlélni az elmúlt hetven–nyolcvan év cseh történelmét. Feltűnik a cipőgyáros Ba»a, aki az egész országot Patagóniába akarta telepíteni a nácizmus elől, Lída Baarová, a nagy színésznő, az UFA, a náci Hollywood egykori sztárja, megismerhetjük a prágai Sztálin-szobor és az alkotó történetét, aki a világ legnagyobb Sztálin-emlékművét tervezte, de öngyilkos lett, mielőtt leleplezték a művét. A bukott forradalmak, szabadságharcok örökösei azt látják, hogy a csehek kevéssé romantikus, de a folytonosság fenntartását jobban szolgáló túlélési stratégiát dolgoztak ki. E mű mindkét sztereotípiát lerombolja: cseh idill helyett cseh horrort kapunk, és arra is rá kell döbbennünk, hogy a Monarchia végóráiban bevált ¹vejki magatartás nem nyújt semmiféle védelmet a nácizmus és a kommunizmus ellen. A Gottland bővelkedik a rendíthetetlen szellemi ellenállás és az árulás példáiban. Ahhoz a nem túl szívderítő tanulsághoz vezet, hogy igazából a csehek sem úsztak meg semmit.

Mariusz Szczygieł honlapja