A blog régen és ma

Blogger blogot ír - MI grafika
Blogger blogot ír – AI digitális grafika

Régi idők „focija” – akarom mondani blogja

Két évtizeddel ezelőtt elegendő volt blogot nyitni a Freeblogon, a Nolblogon, a Blogtéren – és a blogger máris azt mondhatta magáról, hogy látja szinte a teljes magyar blogoszférát.
Ma már nem lehet az embernek annyi blogja, hogy minden jelentősebb helyen érdemben jelen lehessen.
Ugyanis az érdemi jelenlét egy-egy blogszolgáltatónál a közösséghez vagy valamelyik mikroközösséghez való kapcsolódást jelenti. Az egymagában álló, másokhoz nem kapcsolódó blog legfeljebb az adott hely technikai újdonságainak megismerését jelentheti, de a közösségben zajló folyamatokról, vitákról, “menő témákról” nem tudósít.

A blogszolgáltatás divatcikké vált

Márpedig a blogszolgáltatók száma a kétezres évek első évtizedében, sőt a bejegyzések közzétételének lehetséges eszközrendszere is ugrásszerűen bővült.
A mikroblogokon túl a blogos megjelenés konkurenseként (?) / más formájaként (?) már a Facebook Jegyzetek is publikációs platformként iratkozott fel a tudatunkban. (Hogy aztán megszűnjön.)

Sokszínűség

A blogokat az online újságba integráló, úttörő Index után az Origo is felzárkózott és a napilapok java, sőt a televíziós társaságok egy része is több-kevesebb sikerrel követte őket (pl. a Népszava.)

A Google a blogspottal (Blogger), a WordPress a com oldalával (és számtalan egyedi blog létrehozásához ingyenesen elérhető blogmotorral) állt stabilan a placcon.

Ráadásul a bloggyűjtemények is megszaporodtak – szakember volt a talpán, aki követni tudta valamennyit.

A blogger oldaláról ez a sokszínűség számtalan lehetőséget biztosított. Megtapasztalhatta az internet mikroközösségeinek valamilyen tematika alapján történő létrejöttét, működését, vezérek születését és elszürkülését, nagyhangú mindentudók felszikrázásait – de láthatta csendes pusztulásukat és korábbi guruk eltűnését is. Miközben élvezhette a közösség közös tudásának örömét, a szellemi és erkölcsi gyarapodás élményét is.
Megtapasztalhatta, hogy ahány hely, annyi szokás – vagyis adott közönség más-más stílust, más-más mélységet, más- és más terjedelmet, megoldási módokat, eszközöket preferál.

Különös blog objektumok

De a közösségi térben az összekapcsolódásoknak egészen szoros objektumai is megszülettek – a közösen írt blogok. Ilyen volt teszem azt a Világ Ma, amelybe olykor magam is írtam, és rendszeresen olvastam.

Érdekes tapasztalásom a különféle blogok olvasóinak “magatartása”, a különböző kohézió:

  • az Index olvasó címlapos blogot habzsoló, hűtlen fajta,
  • a szóló blog talán inkább a mélyebb barátságoknak kedvez,
  • a céges blog egy-egy termék köré gyűjt híveket,
  • a közösen írt blog egy kisebb, öntudatos mikroközösség kialakulását segítheti elő.

Mára megváltozott a helyzet

A blogóvodák (Freeblogtól a Bogtérig) megszűntek, a lapok és az online magazinok egy része ledobták magukról a blogszolgáltatás terhét (Népszava, Népszabadság, Cafeblog).
Néhány médium vendégblogoknak ad helyet (pl. Átlátszó, Napi.hu) nyílt blogszolgáltatás nélkül.
Az online portálok blogszolgáltatása egyre inkább a bulvár irányába tolódik el.
A blog számtalan konkurens platformot kapott a Facebooktól a TikTok-ig.

A blogmagazin

A blog világán belül is átalakulás történt, megjelent egy különös alfaj, a blogmagazin. Példánk: Jóljárok Magazin.

Jóljárok Magazin - nyitókép
Jóljárok Magazin – nyitókép

A blogmagazinok nagy előnye, hogy általában interaktívak és személyre szabottak, így az olvasók könnyen megtalálhatják a nekik legérdekesebb tartalmakat, és lehetőségük van kommentálni vagy megosztani azokat másokkal. Emellett a blogmagazinok általában frissek és gyorsak, így az olvasók azonnal értesülhetnek az aktuális témákról és eseményekről.

A blogmagazinok sokfélesége miatt nehéz egyértelműen meghatározni, hogy mit jellemző rájuk, azonban általában az olvasók szórakoztatása, tájékoztatása és inspirálása a céljuk.

Kis létszámú (akár alkalmi) szerkesztőségek blogmotorral meghajtott felületen teszik közzé nézeteiket, társadalmi, politikai kritikai észrevételeiket.
Ez korántsem idegen a blogolás elméleti megállapításától, ugyanis a társadalomkontroll abban helyet foglal magának.

Ugyancsak blogmotoron működnek webáruházak is, megfelelő kiegészítő elemekkel, úgynevezett beépülőkkel, pluginokkal. Ezzel a gazdaság újabb impulzust kapott.

A témánkhoz kapcsolódó kitekintő:

Szólj hozzá!