Bemutatom a gerillamarketinget

A marketing világa folyamatosan változik és fejlődik, így mindig szükség van újabb és hatékonyabb módszerekre, hogy kiemelkedjünk a versenytársaink közül. Az egyik ilyen módszer a gerillamarketing, amely egyre népszerűbb az üzleti életben. A következőkben részletesen ismertetem, mi is az a gerillamarketing, milyen típusai és módszerei léteznek, valamint milyen piaci helyzetekben előnyös a használata.

A gerillamarketing definíciója

A gerillamarketing olyan marketingtevékenység, amely a hagyományos módszerekkel szemben újszerű, kreatív és gyakran szokatlan megoldásokat alkalmaz. Célja, hogy meglepje és megragadja a fogyasztó figyelmét, hogy az adott márka, termék vagy szolgáltatás kiemelkedjen a tömegből.

Az elnevezés a gerilla hadviselésre utal, mivel a módszer olyan meglepetésszerű és kevéssé előre tervezett megoldásokat tartalmaz, amelyek célja, hogy az adott márka hatékonyan kommunikáljon a fogyasztókkal. Néhányan úgy vélik, gerillamarketinget marketing, online marketing tudás nélkül is lehet művelni – de tévednek. A szellemes megoldásoknak ötvöződnie kell egy átfogó elméleti tudásanyaggal.

Egy gerillamarketing mem, amely az EU melletti kiállásra buzdít
Egy gerillamarketing mem, amely az EU melletti kiállásra buzdít

Jay Conrad Levinson megalapozó munkássága

A gerillamarketing fogalmát és módszereit Jay Conrad Levinson, az amerikai marketing szakember dolgozta ki és mutatta be 1984-ben az „A gerillamarketing titkai” című könyvében. Levinson szerint a gerillamarketing egy olyan kreatív és költséghatékony módszer, amely minden vállalkozás számára elérhető és alkalmazható. Azóta sok szerző is foglalkozott a témával, így például Seth Godin, aki a gerillamarketinget az új marketing fogalmával azonosítja. De a nagy marketing kolosszus, Philip Kotler Marketingmenedzsment művében is olvashatunk róla.

A gerillamarketing típusai és módszerei

A gerillamarketingnek számos típusa és módszere létezik, amelyek közül néhányat nézzünk meg közelebbről:.

Az első és talán legismertebb típus a városi gerillamarketing. Ez a módszer olyan helyzetekben használható, amikor az adott márka vagy termék megjelenésével szokatlanul érdekes és kreatív helyzetet teremthetünk. Az ilyen helyzetek például lehetnek különleges installációk, graffiti, plakátok vagy bármilyen más formában történő jelenlét.

Utcai gerillamarketing
Utcai csatatér – forrás Gerillamarketing

Egy másik típus a közösségi gerillamarketing, amely az online térben történő tevékenységekre épül. Ide tartoznak például a vírusvideók, a memék vagy a közösségi oldalakon történő kampányok. Ennek a módszernek az előnye, hogy nagyon széles közönséget érhetünk el, és az üzenetünk nagyon gyorsan terjedhet a közösségi oldalakon.

A harmadik típus a „time-bomb” gerillamarketing, amely egy időzített akció, amely előre megtervezett időpontban történik. Például egy adott napra vagy órára tervezett flashmob vagy egy plakát, amely csak bizonyos időszakban lesz elérhető. Az ilyen típusú tevékenységek nagyon hatékonyak lehetnek, mivel az üzenetükre koncentrált figyelmet generálnak.

Az utolsó típus az úgynevezett „stealth” gerillamarketing, amely az álcázásra épül. Például egy termék megjelenhet egy filmjelenetben vagy egy dalt éneklő sztár ruháján. Az ilyen módszer hatékonysága abban rejlik, hogy az üzenet nagyon diszkrét és alig észrevehető, így a fogyasztók nem érzik azt, hogy rájuk erőltetették volna az üzenetet.

A klasszikus felosztás pedig ilyen:

  • a word of mouth (szóbeszéd) marketing, amikor a fogyasztók ajánlják egymásnak a terméket vagy szolgáltatást;
  • az ambient marketing, amikor a reklámot valamilyen kreatív módon illesztik be a környezetbe;
  • a viral marketing, amikor a reklám olyan tartalmat hordoz, ami gyorsan terjed az interneten;
  • az astroturfing, amikor mesterségesen létrehoznak fogyasztói csoportokat vagy véleményeket

Milyen piaci szituációk során előnyös a gerillamarketing használata

A gerillamarketing általában akkor hatékony, ha az adott piaci helyzetben kihívásokkal kell szembenéznünk. Például, ha az adott termék vagy márka piaci helyzete nem előnyös, vagy ha az üzenetünknek nem sikerül kivívnia a fogyasztók figyelmét a hagyományos módszerekkel.

Ha a piac telített, akkor nem lehet frontálisan nekimenni a túlerőben lévő, linkekkel jól megerősített, tőkeerővel hirdetésfelhőket eregető piaci szereplőknek. Piaci szegmentáció szükséges, vagyis egy akkora piaci szeglet kiválasztása a cél, amelyet meg tud a siker reményével védeni a szereplőnk.

A gerillamarketing a költséghatékony megoldásokat kereső vállalkozásoknak is nagyon hasznos lehet, mivel a hagyományos marketingtevékenységek sokkal többe kerülnek, mint az innovatívabb módszerek.

Összegzés

A gerillamarketing egy hatékony, innovatív és kreatív marketingtevékenység, amely az üzleti életben egyre népszerűbb. Az ilyen típusú megoldások használatával az adott márka, termék vagy szolgáltatás kiemelkedhet a tömegből, és hatékonyan kommunikálhat a fogyasztókkal. A gerillamarketingnek számos típusa és módszere létezik, amelyek közül a városi, közösségi, időzített és álcázó módszerek a legismertebbek. Élő-eleven , elméletet és gyakorlatot ötvöző blog a témában a közösségi térben: Gerillamarketing

Szólj hozzá!