MÁS IRÁNY - Kelemen Zenó szobrászművész kiállítása

Kiállítás

2015. október 21. (szerda), 19.00 — november 19. (csütörtök)

1061 Budapest, Andrássy út. 32

MÁS IRÁNY

Kelemen Zenó szobrászművész kiállítása a Platán Galériában

Megnyító október 21-én , 19.00 órakor

megnyítja Jerger Krisztina művészettörténész

 

MÁS IRÁNY - interjú KELEMEN ZENÓ szobrászművésszel

Hogyan került kapcsolatba a Platán Galériával, és miért tartja fontosnak, hogy ott állítson ki?

Az Intézet kiállításait már régóta figyelemmel kísérem. Már az egyetemi éveim előtt is jártam ide megnyitókra és azóta is a kisebb nagyobb rendszerességgel,  eljövök megnézni a bemutatott anyagokat. A Galériával kapcsolatban mindig az volt a benyomásom, hogy próbálja a progresszív és innovatív művészeket kiállítani, akiknek nem mindig van lehetőségük máshol megmutatkozni és ezáltal, a magyar képzőművészeti életben fontos helyszínné vált.

„Más irány”. Hogyan született meg ez a munka? Mi ihlette a megalkotásában?

A mostani munkámat a saját művészeti fejlődésemben egyenlőre kísérleti munkaként határoznám meg ami a Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájában folytatott kutatásaimmal van összefüggésben.  A felület és forma szétválasztásának lehetőségei, tér formái, alakíthatósága és a térérzet, forma és transzparencia valamint az érzékelés megváltozása az anyag minőségének változásaival. A szobor első pillantásra egy monumentális, fényesen csillogó krómacélból álló összehegesztett felület, önmagára utaló, minimalisztikus, hűvös, személytelen, ipari formájú fémszobor. Azonban, ha figyelmesen közelebbről megnézzük, látjuk, hogy valójában kézi satírozás által a felületen érzékelhető percepciót sok-sok apró ceruza vonal alakítja ki, így ezt tekinthetjük plasztikus képnek is mely nem csak a forma/hordozóanyag térbeli kiterjedése által, hanem a felület révén is kapcsolódik az őt körül vevő térhez. A forma esetében a térbeli kiterjedés és az anyagi jelenlét egyaránt - egymástól szétválaszthatatlanul – alá van vetve a felület percepciójának, mégpedig függetlenül attól, hogy a megmutatkozó távolnézetiként vagy közelnézetiként jelenik-e meg előttünk. A hordozó felületen (forma) elhelyezett képfenomén (felület) és a plasztikus kép között nincs alapvető látásmódbeli ellentét, csupán a hordozóhoz való viszonyuk más. Ezért azt gondolom, hogy a hordozóra feszülő és a hordozót a maga érzéki formájára alakító képfenomének közötti különbséget sokkal inkább a hordozó kezelésében találjuk meg, s nem a nézetek közelségében vagy távolságában. Egy szobor minden további nélkül szemlélhető távolról is, amikor környezetével, azaz helyével egységben jelenik meg, képszerűsége is kevésbé feltűnő.

Egy új alkotásának megszületését milyen munkafolyamatok előzik meg?

Többnyire sok-sok kutatás mind művészettörténeti kapcsolódások mind formához és anyaghoz kötött innovatív kísérleteket végzek. Ezzel szoros összefüggésben rajzokat kisebb makettek is készítek, valamint ha új anyagot mutatok be akkor a kiállítási helyszín modellezésével  is egyre szűkítem a legoptimálisabb formai lehetőségeket.

A téma és az anyagválasztás hogyan függ össze az Ön műveiben?

Én egy elég speciális módon készítem a plasztikáimat pont azért, hogy ne legyenek anyaghoz kapcsolódó megkötéseim, így a témát mind a forma mind a felület változtatása révén próbálom egy máshoz igazítani.

A Platán Galéria tere rendelkezik sajátosságokkal, amely „feltételeket” szabhat egy adott alkotás kiállításában. Ez befolyásolta-e abban, hogy mit állít ki, és azt hogyan teszi?

Igazából pont az alkotási metodika révén bármilyen térben való kiállítás lehetségessé válik ezért a galéria tere semmilyen akadályt nem okozott sőt inkább a magasságot szerettem volna jobban kihasználni, de sajnos idő és anyagi korlátok miatt ez nem sikerült teljességgel.

Az Ön formanyelve más kérdésekre keresi a választ, mint művész kortársai. Mennyire volt tudatos ez a fajta elhatárolódás az eddigi alkotói tevékenységében illetve ebben a művében?

Ezt nem tudom, hogy így van-e. Én nem érzem hogy elhatárolódnék, persze nem történelmi historizáló műveket készítek, de alapvetően a kortárs szobrászat nyelvezetével dolgozom. Az hogy más kérdésekre keresem a választ szerintem minden alkotó alapvető invenciója.

Általában meghívásra állít ki, vagy tudatosan keres kiállításra alkalmas teret meghatározott paraméterek alapján?

Mind a kettőre volt már példa, nem szoktam előre meghatározni hol szeretnék kiállítani ez általában mindig az adott lehetőségektől függ.

 Jövőre vonatkozóan milyen tervei vannak? Felmerült Önben a kísérletezés, az új utak keresése?

Szeretnék folyamatosan kísérletezni és új munkákat készíteni.