XVIII. Lengyel Fimtavasz

Film

A budapesti Lengyel Intézet immár 18. alkalommal rendezi meg kortárs lengyel filmeket felvonultató filmszemléjét. Idén zömmel olyan alkotásokat láthatunk majd, melyek más-más nyelven, és eszközökkel dolgozzák fel a lengyel kollektív emlékezet számára oly jelentős történelmi pillanatokat.

2012. április 19. (csütörtök) — április 25. (szerda)

Művész Mozi, Corvin Mozi

PROGRAM

2012. április 19. 20:00 - Művész mozi
ROŻA / Rózsa (98')
vendég: Włodzimierz Niderhaus, a film producere

 

2012 április 20. 20:00 - Művész mozi
CZARNY CZWARTEK/ Fekete csütörtök (105')
vendég: Antoni Krauze, a film rendezője

 

2012 április 21. 20:00 - Művész mozi
80 MILIONOW / 80 millió (105')

 

2012 április 22. 18:00 - Művész mozi
WYMYK/Kisiklás (85')

 

2012 április 22. 20:00 - Művész mozi
SALA SAMOBOJCOW / Öngyilkosok szobája (112')

 

2012. április 23. 20:00 - Művész mozi
KRET / VAKOND (104')


2012 április 24. 19:00 – Corvin mozi
BITWA WARSZAWSKA 1920 / VARSÓI CSATA 1920 – 3D változatban (111')

 

2012 április  25. 19:00 – Corvin mozi

BITWA WARSZAWSKA 1920 / VARSÓI CSATA 1920 – 3D változatban - CSAK MEGHÍVÓVAL!

vendég: Jerzy Hoffman, a film rendezője

 

A filmeket lengyel nyelven, magyar hangalámondással vetítjük.

Művész moziban minden filmre kedvezményes áron kapható: 800,- ft
Corvin moziban a 3D filmre a jegyek kedvezményes, egységes áron kaphatók: 1.300,- ft

 

BEVEZETŐ

A lengyel film legutóbbi egy éve

            A történelem mindig fontos ihlető erőt jelentett a lengyel alkotók számára. Az ötvenes évek közepén, a politikai olvadás légkörében született meg a lengyel filmiskola néven ismertté vált irányzat, amely a háborús és háború utáni fiatal nemzedékek tapasztalatiból nőtt ki, s összekapcsolódva e fiatalok különleges személyiségével és tehetségével, tartósan beírta nevét a film történetébe (A. Wajda, A. Munk, W.Has, K. Kutz). Számukra a második világháború s az azt követő társadalmi változások nem annyira a történelmet jelentették, mint inkább egyfajta, a műveikben is tükröződő nemzedéki élettapasztalatot. A hetvenes évekkel együtt a kommunista rendszer tagadásának szükségességéből és az egyén dehumanizálásával való szembehelyezkedésből megszületett az erkölcsi nyugtalanság mozija (A. Holland, K. Kieślowski). A lengyel filmiskola és az erkölcsi nyugtalanság mozija által felvetett kérdések még mindig visszhangoznak a lengyelek közösségi tudatában, a lengyel filmművészetben pedig továbbra is él a történelmi tematika felhasználásának hagyománya. Az elmúlt évben Lengyelországban született filmek azt mutatják, hogy az alkotók sikerrel, a mitizálást szerencsésen elkerülve, merítenek a legújabb történelemből; a mai néző által egyetemesnek tartott igazságokhoz közelítenek, amit leginkább Agnieszka Holland Sötétségben c. filmjének idei Oscar-díjra jelölése bizonyít a leginkább.

            A lengyel film legutóbbi éve bővelkedett sorsdöntő történelmi eseményekre támaszkodó filmekben, megtekintésük lehetővé teszi, hogy időutazást tegyünk 1920-tól kezdve, a II. világháborún, a 70-es, 80-as évek szocializmusán át egészen napjainkig, hogy megismerkedjünk a lengyel történelemben ezalatt végbement változásokkal. Az ábrázolt történelmi események kavargása közepette ugyanakkor sok igazságot megtudhatunk az emberi létállapot kérdéséről is. Különösen jelentős e filmek közül Jerzy Hoffmann A varsói csata, 1920, Wojtek Smarzowski Rózsa, Antoni Krauze Fekete csütörtök. Janek Wiśniewski elesett és Waldemar Krzystek 80 millió című alkotása. Természetesen nem minden rendező számára jelentett kiindulási pontot a történelem, sokan közülük e tematikától teljesen távol eső filmeket készítettek. Ők korunk emberének gondjaira, a másokhoz fűződő bonyolult viszonyokból származó mindennapi dilemmáira koncentrálnak.

            Az utóbbi egy év sikeres elsőfilmes bemutatkozásokat is hozott – közülük is kiemelkedett J. Komasa, aki pozitív meglepetést szerzett Öngyilkosok szobája c. alkotásával (egyesítve kritikusokat és nézőket, egyúttal megszerezve az Ezüst Oroszlánokat a Gdyniai Lengyel Játékfilm Fesztiválon, valamint a legjobb elsőfilmes címet az Era Nowe Horizonty fesztiválon). Rafael Lewandowski viszont Vakond című, saját élményeiből, a „Szolidaritásos” múltjáért üldözött édesapjával kapcsolatos emlékeiből szőtt filmjével keltett érdeklődést, ami azt mutatja, hogy vannak a fiatal alkotók között olyanok, akik a történelemnek, hozzátartozóik múltjának a mai emberi kapcsolatokra kifejtett hatását próbálják feltárni.

            A lengyel film elmúlt esztendeje tehát változatos volt, voltak benne sikeres bemutatkozások és nagyszerű visszatérések, Lengyelország történelmét büszkeséggel vagy reflexív módon bemutató filmek, olyan alkotások, amelyek azt boncolgatják, mit jelent embernek lenni a mai Lengyelországban és mit jelent általában embernek lenni. Az egészből együtt kirajzolódik a lengyelség konkrét történelmi közegben elhelyezett egyfajta víziója, amely a jövő felé mutat, és kétséget kizáróan sok igazságot tartalmaz a lengyel társadalomról.

 Karina Kalemba

 

A FILMEKRŐL

BITWA WARSZAWSKA. 1920 / A VARSÓI CSATA, 1920 – amikor a történelem büszkeségre ad okot

A varsói csatáról szóló első film, az 1921-ben készült „Visztulai csoda” nem csupán témája és frissessége miatt számított nagy eseménynek, hanem jól sikerült csatajelenetei miatt is, amelyekre nem sajnálták a pénzt. A film nagy sikert hozott Ryszard Bolesławskinak, akinek ez volt az utolsó lengyelországi alkotása, mielőtt az Egyesült Államokba emigrált volna, ahol aztán a 30-as években nagynevű rendezőként vált ismertté.

Jerzy Hoffmann a híres csata mostani megfilmesítésénél szintén a nagyvonalú rendezést tartotta fontosnak, és a lengyel alkotók közül elsőként alkalmazta a 3D technológiát. A világtörténelmi jelentőségű varsói csatának tehát nem csupán a lengyelek emlékezetében, de a lengyel filmtörténetben is megkülönböztetett helye van.

Nagy történelmi tabló a világtörténelem egyik legjelentősebb ütközetéről. Egyúttal az egyik első, 3D technológiával készült európai mozifilm.

A cselekmény 1920-ban, Varsóban ind  ul. Jan, a lovas katona, miután parancsot kap, hogy vonuljon a lengyel–bolsevik frontra, megkéri szerelme, a színésznő Ola kezét. A fiatalok összeházasodnak. A harcok során Jan fogságba esik. Sorsa a kegyetlen csekista Bykowski kezében van. A történet hatalmas ütközetben csúcsosodik ki, amely nemcsak Jan és Ola sorsát, de az egész huszadik századi Európa sorsát is örökre megváltoztatja. A fiktív szereplők mellett történelmi személyek is felbukkannak a filmvásznon: Józef Piłsudzki marsall, Tadeusz Rozwadowski tábornok, Wieniawa-Długoszowski ezredes, de Vlagyimir Lenin és Joszif Sztálin is.

http://www.bitwawarszawska1920film.pl/

 

Bitwa Warszawska 1920 - Film Jerzego Hoffmana from dobroni.pl on Vimeo.

 

Rendezte: Jerzy Hoffman

Forgatókönyv: Jarosław Sokół, Jerzy Hoffman
Operatőr: Sławomir Idziak
Díszlet: Andrzej Haliński
Jelmezek: Magdalena Tesławska, Wanda Kowalska
Zene: Krzesimir Dębski
Producer: Jerzy R. Michaluk, Mariusz Gazda
Gyártó: Zodiak Jerzy Hoffman Film Production
Szereplők: Daniel Olbrychski, Natasza Urbańska, Borys Szyc, Jerzy Bończak, Adam Ferency, Bogusław Linda, Ewa Wiśniewska, Aleksandr Domogarow, Michał Żebrowski i inni

 

ROŻA / RÓZSA – amikor a történelem az átlagemberről szól

A történelem gyakran juttatja eszünkbe, hogy nem kizárólag dátumokból, csatákból, hősökből tevődik össze… Eszünkbe juttatja, hogy egyszerű emberek alakítják, akik a háború előtt normális életet éltek, és ugyanezt szeretnék a háború befejezése után is. De hát hogyan lehet az életet újrakezdeni a II. világháború után? Hogyan viszonyuljon az ember a politikai helyzethez, hogyan próbáljon utat keresni a másik emberhez? Ez a film nem az emelkedett, mitikus értelemben vett hősiességről, bátorságról szól. Ez az intim film arról szól, hogy az ember elsősorban is szeretni akar – de nem csupán a hazáját, és harcolni akar – de nem csupán a haza nevében, hanem egyszerűen csak a másik emberért.

1945 nyara. Tadeusz, a Honi Hadsereg egykori katonája, akitől a háború mindent elvett, Mazúria vidékén vándorol. Eljut egy német katona özvegye által lakott nagy gazdaságba. Rózsa, az özvegy hűvösen fogadja Tadeuszt, de megengedi neki, hogy ott éjszakázzon. Tadeusz a vendéglátást házkörüli munkával hálálja meg. Rózsának, bár nem ismeri be, elsősorban arra van szüksége, hogy valaki megvédje őt a gazdaságát fosztogató tolvajoktól. Tadeusz fokozatosan megismeri az asszony magányának okait… A háború pusztította tájon, ahol a remény propagandafogássá vált, a két, egymástól oly távol eső világból származó ember között szerelem – lehetetlen szerelem? – szövődik.

 

Rendezte: Wojciech Smarzowski
Forgatókönyv: Michał Szczerbic
Operatőr: Piotr Sobociński jr
Díszlet: Marek Zawierucha
Jelmezek: Ewa Helman-Szczerbic, Magdalena Jadwiga Rutkiewicz-Luterek
Zene: Mikołaj Trzaska
Producer: Włodzimierz Niderhaus
Gyártó: WFDiF
Szereplők: Marcin Dorociński, Agata Kulesza, Kinga Preis, Jacek Braciak, Malwina Buss, Marian Dziędziel

 

CZARNY CZWARTEK. JANEK WIŚNIEWSKI PADŁ / FEKETE CSÜTÖRTÖK. JANEK WIŚNIEWSKI ELESETT – amikor a történelem fáj

A történelem gyakran fájdalmas, mint olyankor is, amikor valamely totalitárius rendszer elnyomásától szenvedő, védtelen emberekről szól… Ha pedig a politikai rendszer még el is hazudja a történelmet, duplán fájdalmassá válik, mert rejtőzködik, nem kap hangot, s ezért az igazságért folyó harcra szólít fel. Krauze filmje fájdalmas, lírai, egyúttal személyes alkotás arról, hogy mennyire fontos az, amit az emberi tudat rejt, mennyire fontos az igazság ismerete.

A katonaság és rendőrség által brutálisan szétvert 1970-es gdyniai tüntetés drámai eseményeinek nagyvonalú, látványos filmi rekonstrukciója.

Rendezte: Antoni Krauze
Forgatókönyv: Mirosław Piepka, Michał S. Pruski
Operatőr: Jacek Petrycki
Díszlet: Zbigniew Dalecki
Jelmezek: Anna Grabowska
Zene: Michał Lorenc
Producer: Kazimierz Beer, Mirosław Piepka
Gyártó: Produkcja: Mordfilm, Agencja Reklamowa Set
Szereplők: Marta Honzatko, Michał Kowlaski, Piotr Andruszkiewicz, Wiktoria Kraszewska i inni

 

80 MILIONOW / 80 MILLIÓ – amikor a történelem szolidaritásra tanít

Ez a film mindennapi hősökre koncentrál, olyan emberekre, akikben talán nem voltak heroikus vonások, ám egyetlen helyes döntésük következtében példaképpé válnak mások számára és tettükkel meghatározzák, hogy mi is a „Solidarność”, mit jelent szolidárisnak lenni olyan kritikus időszakban, amikor az egyszerű emberek is, az egyházi emberek is összefognak. Még közvetlenül a katonai állapot bevezetése előtt is optimizmust sugall a szolidaritás víziója.

A filmben bemutatott események 10 nappal az 1981-es hadiállapot bevezetése előtt játszódtak le. A „Solidarność” három fiatal aktivistája ekkor 80 millió złoty szakszervezeti pénzt fizetett ki a bankból. Tették mindezt az utolsó pillanatban, december 13-án ugyanis a kommunisták zárolták a bankbetétet. A hatalom „bankrablásnak” minősítette az ügyet, és lázas tevékenységbe kezdett, hogy visszaszerezze a pénzt, amelyet a Püspöki Palotában helyeztek letétbe. A csodával határos módon megmentett készpénz a katonai állapot bevezetése után a wrocławi ellenállás kiépítésének támogatására szolgált. A film hősei, az öt muskétás: Maks, Janek, Władek, Piotrek és Staszek semmitől sem riadnak vissza a kommunista rendszer ellen folytatott harcukban. Nem fanatikusok, hanem romantikus álmodozók, akik a kommunista elnyomás ellen lázadnak.

Rendezte: Waldemar Krzystek
Forgatókönyv: Krzysztof Kopka, Waldemar Krzystek
Operatőr: Piotr Śliwskowski
Díszlet: Marek Warszewski
Jelmezek: Małgorzata Zacharska
Zene: Zbigniew Karnecki
Producer: Sylwester Banaszkiewicz, Marcin Kurek
Gyártó: MediaBrigade
Szereplők: Wojciech Solarz, Krzysztof Czeczot, Maciej Makowski, Piotr Głowacki, Filip Bobek, Marcin Bosak

 

KRET / A VAKOND – amikor a történelem még mindig ott lüktet a mai lengyelek életében

 Vannak olyanok, akik nem menekülhetnek a múlt titkaival való szembenézéstől. Ilyenkor kiderül, hogy saját családunk igaz történetének feltárása oly mértékig szülhet feszültséget és bizonytalanságot, hogy az apai tekintélyt is alááshatja, szétrombolhatja az apa és fia között meglévő köteléket… A film azáltal, hogy a fenti nézőpontot választja, nem csupán az átvilágítás egy újabb filmes kommentárját adja, hanem azt elemzi, miként alakulnak egy család férfi tagjainak viszonyai kritikus időszakban.

Amióta Paweł és apja, Zygmunt közös vállalkozásba fogott, a család egyre optimistábban tekint a jövőbe. A jómódról szőtt álmokat azonban váratlanul keresztülhúzza egy Zygmunt jó hírnevét sértő újságcikk. Pawełtől sorra fordulnak el munkatársai, és Ewával kötött házassága is komoly válságba kerül. Paweł megtesz mindent, hogy feltárja az igazságot, és apja nevét megtisztítsa a vádaktól. A múltat kutatva eljut egy talányos férfihoz, aki egy ideje mintha titokban saját kezűleg irányítaná Paweł és Zygmunt sorsát. A Pawełt nyugtalanító kérdésekre adandó válaszokért cserébe az illető megdöbbentő javaslattal áll elő…

http://www.kret-film.com/

Rendezte: Rafael Lewandowski
Forgatókönyv: Iwo Kardel, Rafael Lewandowski
Operatőr: Piot Rosołowski
Díszlet: Jerzy Talik
Jelmezek: Agata Culak
Zene: Jérôme Rebotier
Producer: Marcin Wierzchosławski, Jacek Kucharski
Gyártó: Metro Films
Szereplők: Borys Szyc, Martian Dziędziel, Magdalena Czerwińska, Wojciech Pszoniak i inni

 

SALA SAMOBOJCOW / ÖNGYILKOSOK SZOBÁJA – elveszve a világban és a világhálón

A művészetben hosszú hagyománya van annak, hogy a társadalmat az egyén legkegyetlenebb zsarnokaként tartsa számon. Az Internet megjelenésével a közösség zsarnoksága új eszközökhöz jutott, amiről a film főhőse is meggyőződik. Először a közösségi portálon megjelenő gúnyolódó kommentárok áldozatává válik, majd az elfogadtatás kényszerétől hajtva maga is a virtuális világban keres menedéket…

Dominik hétköznapi kölyök. Népszerű, az ő barátnője a legszebb lány a suliban, a szülei gazdagok, és bőven van pénze ruhákra és a bulizásra. Egy nap azonban egyetlen csók mindent megváltoztat. A csupa ármány és veszély lánnyal az Interneten ismerkedik meg. Vele lép be az öngyilkosok szobájába – ahonnan nincs visszaút. Saját érzelmei csapdájába kerülve, halálos intrikák szövevényébe gabalyodva Dominik elveszíti mindazt, ami a legértékesebb számára…

Rendezte: Jan Komasa
Forgatókönyv: Jan Komasa
Operatőr: Radosław Ładczuk
Díszlet: Katarzyna Filimoniuk
Jelmezek: Dorota Roqueplo
Zene: Michał Jacaszek
Producer: Jerzy Kapuściński
Gyártó: Studio Filmowe Kadr
Szereplők: Jakub Gierszał, Roma Gąsiorowska-Żurawska, Agata Kulesza, Krzysztof Pieczyński, i inni

 

WYMYK / A KISIKLÁS – amikor valamely döntésünk vagy annak hiánya tragédiához vezethet

A mindennapi életben igen gyakran találkozunk a hősiesség vagy a gyávaság kihívásával. Ezekhez gyakran olyan döntések vezetnek, amelyeket a pillanat tört része alatt kell meghoznunk, s amelyek megváltoztatják egész életünket …

A két fivér, Alfred és Jerzy brutális incidens részesévé válik: a helyközi szerelvényen utaznak, ahol néhány huligán inzultálni kezd egy leányt. Jerzy védelmére kel a lánynak, Alfred azonban megriad, későn reagál és passzív tanújává lesz a robogó szerelvényből kihajított öccse tragédiájának.

Rendezte: Grzegorz Zgliński
Forgatókönyv: Janusz Margański, Grzegorz Zgliński
Operatőr: Witold Płóciennik
Díszlet: Elwira Pluta
Jelmezek: Małgorzata Zacharska
Zene: Jacek Grudzień, Mariusz Ziemba
Producer: Łukasz Dzięcioł, Piotr Dzięcioł
Gyártó: Opus Film
Szereplők: Robert Więckiewicz, Łukasz Simlat, Gabriela Muskała, Marian Dziędziel, Anna Tomaszewska