Janusz Głowacki

Irodalom

Janusz Głowacki, a világhírű lengyel író, dráma- és forgatókönyvíró, a XIX. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál vendége.

2012. április 21. (szombat), 17.45

Millenáris, Márai Sándor terem

Budapest, II. Kis Rókus u. 16-20.

foto: Hanna Prus

 

JANUSZ GŁOWACKI: GOOD NIGHT, JERZY – könyvbemutató

Résztevők:Janusz Głowacki
Közreműködik: Lengyel Ferenc, színművész
Moderátor:Lévai Balázs

16.00 -17.00 óra között a szerző az Európa Kiadó standjánál dedikál.

Janusz Głowacki: Good night, Jerzy (Európa Kiadó, 2012)

A világhírű lengyel dráma- és forgatókönyvíró jól ismerte a titokzatos Jerzy Kosinskit, aki - főleg A festett madár című regényének köszönhetően - óriási sikereket ért el Amerikában. Egy időben komoly Nobel-díj-jelöltnek számított, az amerikai PEN elnöke volt, igazi híresség - egy lengyel író, egy új Conrad, aki angol nyelven alkot felkavaró regényeket a holokausztról, az amerikai politikai élet abszurditásáról vagy épp az ember legmélyebb szexuális vágyairól. S aztán egyszer csak minden elkezd összeomlani, Kosinskit plágiummal és sokszoros hazugsággal vádolják - s végül 1991-ben öngyilkosságot követ el. A regényben az író egy készülő forgatókönyv hőse, aki a maga teátrális egyéniségével elképesztően manipulálja az embereket. S ahogy az egyik szereplő megjegyzi: Jerzy nagy misztifikátor volt, a démonok azonban, akik folyamatosan a válla mögött somfordáltak, valódiak. Głowackinak nem a leleplezés a célja, miután Kosinski csalásainak, hazugságainak történetét már több életrajzban megírták (azt is, hogy A festett madár, a második világháború alatt, gyerekfejjel átélt borzalmakról szóló regénye, melyet hiteles önéletrajzi történetként adott elő, valójában színtisztán képzeletének szüleménye), hanem egy különlegesen tehetséges és ellentmondásos alkotó személyiségének mozgatórugóit, sikerének, majd bukásának rejtett okait próbálja megragadni. S közben ugyanolyan beleérzéssel szól magáról az íróról, mint a nőkről, akiket önző és szadomazochista tébolyában tönkretett.

Janusz Głowacki a Varsói Egyetem lengyel filológia szakán végzett. 1964-től a „Kultúra” (Kultura) munkatársa, ahol elbeszéléseire és publikációira hamar felfigyelnek, az írásokat a Wirówka nonsensu, 1968 (A nonszensz centrifugája)  és a Nowy taniec la-ba-da, 1970, (La-ba-da, az új tánc) című kötetekben adták ki összegyűjtve. Színpadi szerzőként pályafutását a 60’-as, ’70-es években kezdte. Ebben az időszakban készül Wajda Légyfogó című filmje Głowacki azonos című műve alapján.  Az igazi sikert Marek Piwowski Rejs (Hajókirándulás) című, a rendezővel és Jerzy Karaszkiewicz-csel közösen írt forgatókönyve hozta meg számára, melyet sokan minden idők legjobb vígjátékának tartanak. A Kultúra című lapban 1981-ig, a hadiállapot bevezetéséig rendszeresen jelentek meg publikációi, majd - sok más pályatársához hasonlóan - Głowacki is úgy dönt, hogy külföldön folytatja tovább. Az Egyesült Államokban telepedett le, itt teljesedett ki, mint drámaíró.

 

Svábbogárvadászat című művével vívja ki az amerikai színházkritikusok figyelmét, melyet először 1986-ban állítottak színpadra, majd hatalmas sikert arat Antigoné New Yorkban. (Antygona w Nowym Jorku) című drámája is, melyet 1992-ben mutattak be, s később az Amerikai Egyesült Államok, valamint Európa számos színpadán lelkes fogadtatásban részesült. Janusz Głowacki 1983-tól él New Yorkban.

2005-ben Waldemar Dąbrowski A kultúra szolgálatában - Gloria Artis arany érdemrenddel tüntette ki. Műveit angol, kínai, cseh, észt, francia, spanyol, koreai, német, orosz, szerb, szlovák és magyar nyelvekre is lefordították. A Lengyel Írószövetség tagja.

Magyarországon több színház is színpadra állította műveit: 1989-ben a Szegedi Nemzeti Színházban Jordán Tamás rendezte meg Svábbogárvadászat című darabját.

Antigoné New Yorkban című drámáját 2002-ben a Zsámbéki Színházi és Művészeti Bázis mutatta be Árkosi Árpád rendezésében. Negyedik nővér című művét 2004-ben a Radnóti Színház tűzte műsorára, majd egy évvel később a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház is színpadra állította a darabot.

Videók