GURÁL VIRTUS ÉS NÉPMŰVÉSZET

Kiállítás

Podhalei Madonnák valamint Zdzisław Walczak és Marta Walczak Stasiowska üvegfestményei. A kiállításmegnyitón gurál együttes felel a jó hangulatért.

2019. november 29. (péntek), 18.00 — 2020. január 31. (péntek), 17.00

Lengyel Intézet

Budapest, VI. Nagymező u. 15.

GURÁL VIRTUS ÉS NÉPMŰVÉSZET

Podhalei Madonnák valamint Zdzisław Walczak és Marta Walczak Stasiowska üvegfestményei

 

A budapesti Lengyel Intézet tisztelettel meghívja Önt a

GURÁL VIRTUS ÉS NÉPMŰVÉSZET

Podhalei Madonnák valamint Zdzisław Walczak és Marta Walczak Stasiowska üvegfestményei

című kiállítás megnyitójára 2019. november 29-én, pénteken, 18 órára

a Lengyel Intézetbe.

Köszöntőt mond: Joanna Urbańska, a Lengyel Intézet igazgatója

A kiállítást megnyitja:

dr. Małgorzata Wnuk, kurátor

és Marta Walczak Stasiowska, zakopanei népművész

Közreműködik a 9 SIYŁ gurál együttes.

Megtekinthető 2020. január 31-ig.

 

Lengyelországban az üvegfestészet mindenekelőtt a Tátraaljához kapcsolódik. Mint valóság, jelenik meg a sötét gurál szoba képe, ahol a mennyezet alatt, a bejárattal ellentétes főfalon egy hosszú lécen egymás mellett állnak az üvegfestmények. A képeken a katolikusok számára legfontosabb kérdések és vallási figurák ábrázolását láthatjuk: Krisztust, Szűzanyát és számos szent alakját, akik a családot, a házat és a vagyont védelmezik. A Mária kultusz Lengyelország történetében az idők kezdete óta jelen van. Podhale régióban a Szűzanya képe különös jelentőséggel bír. A képek fontos vallási funkciójuk mellett, élénk színeikkel és az üveg csillogásával, vidámabbá tették a belső tereket.  

Az üvegre rajzolás és festés hagyománya az ókorba nyúlik vissza. A középkori emlékművek napjainkig fennmaradtak; a festett üvegeket ereklyetartókba vagy oltárokba helyezték el. Ennek a díszítési technikának a fejlődése az olasz Muranói üveggyár XVI. századi fejlődéséhez kapcsolódik. A következő századokban az üveggyárak termelése, beleértve a Sziléziai és Csehországi gyárakat is, egész Európában elterjedt. Ezen nyersanyag kegytárgy-képek tömegtermeléséhez való felhasználása az 1760-as évek ipari válságra vezethető vissza. Új értékesítési lehetőségeket keresve, falusi közönség részére kis darab üvegekre festettek szent figurákat. Ezeket a termékeket vándorárusítás útján viszonylag nagy területen értékesítették. A vándor árusítok a legnehezebben elérhető falvakba is eljutottak. A Podhale régióba mindenekelőtt a Szlovákia területén tevékenykedő képfestő műhelyek termékei kerültek. A Szilézia területén értékesített üvegfestményektől festésmódban, háttérszínben és az alkalmazott díszítésben is eltértek. Az üvegfestészet a Podhale régió tehetséges lakosai közötti népszerűsítésében fontos szerepet játszottak az 1968-től rendezett kortárs üvegfestészeti pályázatok. A Lengyel Intézetben megrendezett kiállításon a zakopanei Czerwony Dwór által idén meghirdetett pályázat legjobb üvegfestményei és faszobrai láthatók.