Design7

Kiállítás

Fiatal lengyel formatervezők és a fogyasztói társadalom DESIGN WEEK

2005. október 18. (kedd), 18.00 — november 19. (szombat)

Lengyel Intézet

A budapesti Lengyel Intézet tisztelettel meghívja Önt és barátait a Design Hét keretében megrendezésre kerülő

Fiatal lengyel formatervezők és a fogyasztói társadalom
című kiállítás megnyitójára

2005. október 18-án, kedden 16 órára a Lengyel Intézetbe.

Megnyitó beszédet mond Czesława Frejlich, a kiállítás kurátora.

Megtekinthető: 2005. november 18-ig, minden hétköznap 9-18 óra között.

A fogyasztással szemben

A FOGYASZTÁSSAL SZEMBENI attitűd témája, amely a 2004-es St.Etienne-i Design Biennálé lengyel kiállításának vezérmotívuma volt, és most a budapesti Lengyel Intézetben is bemutatásra kerül, azon problémák visszatükröződése, amelyekkel társadalmunk szembesült az elmúlt években. Többségünknek mindez új tapasztalat, és nem mindig tudunk vele mit kezdeni.

A FOGYASZTÁSSAL SZEMBENI attitűd témáját úgy fogalmaztuk meg, hogy a tervezőkre semmilyen határozott értékítéletet ne kényszerítsünk, hanem inkább szabad kezet adtunk nekik a probléma kiválasztásában. A bemutatott munkák három különféle alapállást tükröznek: az ELFOGADÁST, mint a tervezés alárendelődését a fogyasztói magatartásnak, az ELLENKEZÉST, amely a fogyasztástól eltérő, más szükségleteket hangsúlyozó témákat (ökológia, a hátrányos helyzetűek, a hajléktalanság) vállal fel, és az IRÓNIÁT, azaz a fogyasztás, mint újfajta fétis kigúnyolását.

A munkákat a 2+3D című országos formatervezői folyóiratban és más internetes oldalakon meghirdetett pályázaton keresztül válogattuk ki. Több mint 300 pályázat érkezett be fényképes vagy rajzos dokumentáció formájában, amelyek közül az értékelő bizottság 67 tervet választott ki a Biennáléra. A budapesti kiállításon ezekből mutatunk be 42 munkát.

A kiválasztott darabok legtöbbje diákok, vagy olyan alkotók munkája, akik nemrég fejezték be egyetemi tanulmányaikat. Javaslataik a legiabb tervezőnemzedék alkotói termését képviselik, akik most próbálják megtalálni helyüket a munkaerőpiacon. Ez pedig nem könnyű, ami nagymértékben a lengyel termelés egyelőre nem túl jó állapotának köszönhető, valamint annak, hogy éppen emiatt a tervező szerepe is alulértékelt. A köztudatban ez a szakma sokkal inkább az egyedi darabokat létrehozó művészettel függ össze, mint az ipari tervezéssel. Noha tagadhatatlanul pozitív folyamatok szemlélői vagyunk, amelyeknek kedvez az új gazdasági szituáció, ezek azonban egyelőre még messze vannak elvárásainktól és ambícióinktól.

A fiatal tervezők különféle módokon próbálnak megküzdeni ezzel a problémával. Néhányan más szakmákban találnak munkát, túlnyomórészt az olyan rokon területeken, mint például a reklám, az elszántabbak viszont a legkülönfélébb módszerekkel igyekeznek reklámozni magukat és minden nehézség ellenére a szakmájukban próbálnak dolgozni, néha saját gyártást beindítva. A résztvevők többsége kiállításokon és pályázatokon építi saját portfolióját, ezzel biztosítva önmaga népszerűsítésnek eredményességét és a médiában való megjelenés esélyeit. A budapesti kiállítás szintén egy ilyen alkalom számukra.

Czesława Frejlich