Közép-Európa a startupok paradicsoma?

2017. december 5. (kedd)

Szeminárium Józef Piłsudski születésének 150. évfordulóján.

Mit ajánl Lengyelország az innovatív vállalkozóknak? Hogyan pozícionálja magát Lengyelország, Magyarország és a régió a startupok globális versengésében? Mit kellene javítani ahhoz, hogy Közép-Európa potenciálja teljes egészében kihasználhatóvá váljon? Ezek a témák álltak a Lengyel Intézet és a Lengyel Befektetési és Kereskedelmi Ügynökség (Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, PAIH) által 2017. december 5-én, Budapesten szervezett szeminárium középpontjában.

Üdvözlő beszédében Jarosław Bajaczyk, a Lengyel Intézet igazgatója emlékeztetett arra, hogy a találkozó napja Józef Piłsudski marsall születésének 150. évfordulója. – Figyelemre méltó, milyen jól összeillik az innováció témája a Függetlenség Atyjának politikusi működésével. Hiszen Lengyelország 1918-ban nem volt épp történelme startup szakaszában? Piłsudski a mai fiatal vállalkozókhoz hasonlóan viselkedett: hosszú távú stratégiát dolgozott ki, meggyőzte ötleteiről társait és a döntéshozókat, igyekezett megszervezni a financiális hátteret, szembenézett a piac domináns szereplőivel, nem vette figyelembe a kedvezőtlen környezetet, volt bátorsága másként gondolkodni. Ilyen módon sikerült megvalósítania legfontosabb célját.

A szeminárium három részből állt. Az elsőben Maciej Sadowski, a Start Up Hub Poland alapítvány elnöke Marcin Karaskiewicz-csel, a PAIH budapesti irodájának vezetőjével bemutatták a lengyelországi startup-piac dinamikus fejlődését a Lengyel Fejlesztési Alap adatai alapján.  – 2010-et követően Lengyelországban a K+F központok száma hihetetlenül dinamikus fejlődésnek indult. A vállalkozók számára biztosított a tőkéhez való könnyű hozzáférés, beleértve az állami forrásokat is. A befektetők számára vonzó a széles tudományos bázis és a tehetséges mérnökök bőséges száma is, akik munkája sokszorta kevesebbe kerül, mint Nyugaton. – sorolta Maciej Sadowski.

Gyakorlati példákat arra, milyen üzleti lehetőségeket is ajánl a lengyel piac, a magyar BEONTRIPS startup elnöke nyújtott, akik személyre szabott turisztikai szolgáltatásokat nyújtanak lengyelországi leányvállalatukon keresztül.

Wojciech Przybylski, a Visegrad Insight magazin főszerkesztője beszámolt a New Europe 100 lista létrejöttének körülményeiről, amelynek második kiadása  frissen jelent meg a Financial Times-szal és a Google-lel partnerségben. – Amikor 2014-ben a régió megemlékezett a rendszerváltozás 25. évfordulójáról, feltettük a kérdést, miről szeretnénk, hogy emlékezzenek a következő 25 évre. Arra jutottunk, hogy a politika és a történelem mellett szerepelnie kell a gazdasági sikereknek, illetve azoknak az embereknek is, akik ezeket megtestesítik.  Ezért a NE100 lista nemcsak az üzleti élet vezető alakjaival foglalkozik, hanem azokkal a különböző másként gondolkodókkal is, akiknek volt bátorságuk az árral szemben haladni, megváltoztatni a valóságot, pozitív változást hozni. 

Michał Górzyński felvázolta a budapesti székhelyű Európai Innovációs és Technológiai Intézet céljait, bátorítva mindenkit a kiterjedt startup-támogatási programjaikban való részvételre.

Zárásként a résztvevők panelbeszélgetést hallhattak „Startup-paradicsom? Lengyelország, Magyarország és a régió a globális versenyfutásban.” címmel, melynek moderátora Pistyur Veronika, a Bridge Budapest alapítvány vezetője volt. Maciej Sadowski a Start Up Hub Poland-tól, Danylo Biletskyi (a lengyel Wandlee startuptól) és Sóti Anett (a magyar DreamJo.bs startuptól) egyetértettek abban, hogy mindezidáig nem alakult ki közös közép-európai identitás. Hiányoznak a tapasztalatcsere és a szomszédos piacokra irányuló üzleti kezdeményezések támogatásának platformjai. Megfizetjük az árát annak a sokéves tradíciónak, hogy kizárólag a Kelettel üzleteltünk.  – Úgy látom, hogy nem hiszünk a saját képességeinkben, nem vagyunk annak tudatában, milyen erős jelenléte van a régiónkból származóknak az üzlet világában. Arról beszélek, hogy a lengyelek a NASDAQ-on jegyzett vállalatok 7%-ának vezetőségében jelen vannak. Kell erről beszélni, mert a magabiztosság a siker fontos eleme – mondta Sadowski. Pistyur Veronika felvetette, hogy Közép-Európa innovációs potenciálját érdemes volna erősebben reklámozni a skandináv országok mintájára.  – Emlékeznünk kell a közös értékekre és célokra. Érdemes volna a jó ügyekben a regionális versengést korlátozni annak érdekében, hogy a valóban nagy játékosokkal, Kínával és a Szilícium-völggyel szemben jobban pozícionálhassuk magunkat – tette hozzá Sóti. Végső konklúzióként a résztvevői felszólították az államigazgatásokat, hogy nagyobb figyelmet fordítsanak a vállalkozókra és tovább csökkentsék az üzleti élet adminisztratív korlátait, természetesen az átlátható szabályozás megőrzésével.  

Az esemény partnerei:

  • Start Up Hub Poland
  • Bridge Budapest
  • Visegrad Insight ill. NE100
  • Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT)