Zbigniew LIBERA

Egyéb

Zbigniew LIBERA lengyel képzőművész előadása

2005. november 18. (péntek), 18.00

Mai Manó Ház (Nagymező u. 20)

Zbigniew LIBERA lengyel képzőművész előadása

A Trafó Galériában látható MÁSODIK JELEN kiállítás keretében
2005. november 18 (péntek), 17 óra
Mai Manó Ház (Nagymező u. 20.)

MÁSODIK JELEN
Trafó Galéria, 2005. november 10. - december 4.
Sandra Johnston, Yuri Leiderman, Zbigniew Libera, Naomi Tereza Salmon, Eyal Sivan, Szűcs Attila, Gitte Villesen, AFK (Antifasiszta Fiatalok Közössége)
Kurátor: Páldi Lívia

Zbigniew Libera
*1959 Pabianice, Lengyelország. Varsóban él.

A kiállításon látható művei:
The Residents / A lakók, Bikers / Biciklisták
Mindkettő a Positives / Pozitívok sorozatból, (2003-2004), 120 x 180 cm
A łodzi Atlas Sztuki tulajdona

A rendhagyó, rendkívül gazdag és ellentmondásos reakciót kiváltó életművet magáénak mondható Libera 1980-ban együtt dolgozott a Strych Stúdióval Łódźban, majd 1983 és 1986 között a Kultura Zrzuty csoport tagja, majd a manuálisan készülő Tangó magazin szerkesztője volt. Egyik alapítója a 2000-2001-ben nyíló Baumgart/Libera és Aurora kávéház/kluboknak. A 80-as években festett, számos filmet és videoinstallációt készített és ő volt a lengyel videoművészet úttörője. A 90-es években számos olyan tárgyat készített, köztük játékokat is, amelyek valamilyen létező fogyasztói terméket manipuláltak – többek között leghíresebb munkája az 1996-os LEGO kockákból összeállítható "Koncentrációs tábor".

Egyik legfrissebb munkája a Pozitívok (2003-04) fotósorozata jól ismert és mélyen a tudatunkba vésődött, szimbolikussá vált sajtófotók előhívása és átfogalmazásai. Libera egyfajta rituálét hajt végre, amikor az eredeti tragikus történelmi és aktuális politikai (negatív) eseményeket az enigmatikussá vált képek újraforgatásával megpróbálja “pozitívba” fordítani.

“ Úgy tűnik – mondja egy interjújában – nem igazán akarjuk tudni milyen is a valóság, pozitívan akarjuk megtapasztalni. Ezért válnak a foglyok egyszerű lakókká, szomorúakból vidámakká. Ugyanakkor modellezheti ez a valóságot optimista szlogenekké változtató náci és a szovjet propaganda mechanizmust is.”

A kiállításon látható két mű A lakók és a Biciklisták két különböző történelmi pillanatra reflektál. Az utóbbi Lengyelország német megszállásának klasszikus “képe”: a határsorompók eltávolítása, míg az első kissé összetettebb, hiszen a megidézett fotó egy a szovjet hadsereg által készített dokumentumfilm egyik állóképe. A táborok felszabadításának és a Holokausztnak ez az egyik leghíresebb, tárgyalásokon is felhasznált dokumentuma, amelynek egyes részleteit beállított felvételekként vették fel. Libera munkájának alapját egy 1945 őszén készült részlet adta, ami azonban felidézi Margaret Bourke-White Buchenwaldban készített riportfotó-sorozatának klasszikus darabját is.

A művészek által készített riportázsok “beállítottsága” öröklődik tovább azzal a szintén örökérvényű, de lehetetlen igénnyel ötvözve, ami egyfajta konszolidációt lezárást, felejtést és továbblépést sürget.

Cikkek Zbigniew Libera művészetéről (magyarul).

Magyar Narancs: "Te is építhetnél koncentrációs tábort" - Zbigniew Libera képzőművész